En salme uden Gud
Kasper Rønberg SchultzPå initiativ af SPOT Festival har Asbjørn og tre andre af de bands og solister, der spillede på festivalen tidligere i år, fortolket en kendt julesang eller -salme ind i deres lydunivers. De fire fortolkninger er deres og vores adventsgaver til jer. Vi har talt med Asbjørn om hans bidrag, som samtidig runder projektet af.
- Jeg er opvokset på højskole, og ”Mit hjerte altid vanker” har altid været en del af det faste repertoire. Både på højskolen og derhjemme, hvor den er en klassiker rundt om juletræet. Det er en julesalme, jeg altid har valgt, når turen kom til mig, starter Asbjørn
- Carl Nielsens melodi er utrolig smuk, og så besidder salmen en melankoli, der ikke er helt ulig mit eget harmoniske univers, fortæller han videre om sangvalget.
Asbjørn synes, det er befriende at deltage i projekter, hvor der er kort vej fra take-off til det endelige produkt. Sædvanligvis bruger han ret lang tid på at indspille. Debutpladen tog 1½ år at færdiggøre, og hver en sten blev vendt og drejet. Det var der ikke tid til denne gang.
- Det er dejligt at slippe kontrollen. Vi musikere skal ikke være så fedtede med vores musikalitet; vi skal turde at sætte os selv på spil, mener Asbjørn
Pop og salmer
I forbindelse med sin deltagelse i projektet følte Asbjørn, at han måtte tage stilling til ordene i Brorsons meget religiøse tekst:
- Salmens tekst som helhed, har jeg svært ved at forholde mig til, så jeg har – ikke uden ærefrygt – omformuleret teksten ganske radikalt ved at beholde de få sætninger, som ikke havde religiøs karakter. De linjer rammer noget universelt og grundmenneskeligt, som jeg ikke tror har ændret sig siden Brorson skrev salmen i 1732, og det gjorde det muligt for mig at skrive resten af teksten ind i mit univers. Vi forsøgte at ramme en slags lo-fi klub-stemning med bl.a. rytmeboks og trædeorgel, og så legede vi med projektører, der gav følelsen af at være på et intimt dansegulv, siger Asbjørn.
Han fortæller også, at han lagde ud med en ny tekst på engelsk, som han ikke følte fungerede, fordi resultatet blev for distanceret, og dermed kan vi altså nu høre Asbjørn synge på sit modersmål for første gang i karrieren.
Den faste inderkreds
Med til live-sessionen har Asbjørn haft et lille hold af nære musikalske legekammerater: Soffie Viemose, Katrine Stochholm og Kasper Staub (tilsammen Islets of Dust) og Jonas Tranberg.
- Vi har i en tid dannet et slags musikalsk kollektiv, hvor vi spiller hinandens sange og generelt bruger hinanden i en masse processer i musikken. Jeg nærer en dyb fascination og respekt for hver af disse mennesker, og valget om at lave sangen som live-session, handler også meget om den magi, der opstår i denne konstellation, siger Asbjørn.
Videoen er filmet og klippet af Thomas Dyrholm, som er halvdelen af de visuelle kræfter i Powerclap. Duoen har tidligere lavet billedmateriale for bl.a. Waldo & Marsha og Schultz & Forever, og arbejder i skrivende stund på en ny video for Asbjørn.
Det tyske publikum
I tiden siden SPOT Festival har Asbjørn turneret. Han har spillet enkelte koncerter i Danmark, men fokus har primært været på Tyskland, hvor han blandt andet har spillet for fulde sale i Berlin og Hamburg.
- Det tyske publikum var overraskende hengivende. Alle steder vi spillede startede publikum ganske tilbageholdende, men i løbet af koncerterne kom deres hoveder og kroppe i bevægelse, og sammen skabte vi en stemning af frihed – det hele blev mere løssluppent, end bandet og jeg er vant til, og inden for de stramt komponerede rammer, som vi arbejder med, kunne vi give mere slip, husker Asbjørn.
- Jeg bliver inspireret af den interaktion, der kan opstå i live-situationen, og erfaringerne fra Tyskland har jeg med i studiet, hvor jeg arbejder på nyt materiale. Jeg vil gerne højne muligheden for den form for kontakt, jeg bl.a. oplevede dernede – og mange af elementerne i de nye sange og produktioner er hentet fra den synergi. Interaktionen og energien der opstår, når så mange mennesker hengiver sig, er min doping og fodrer min trang til at lave musik, afslutter Asbjørn.
Featuring: Katrine Stochholm og Kasper Staub (Islets of Dust) + Soffie Viemose.
Mix: Jonas Tranberg. Video: Powerclap