En julesang i spejlkabinettet

Mads Led Behrend

På initiativ af SPOT Festival har Spillemændene og tre andre af de bands og solister, der spillede på festivalen tidligere i år, fortolket en kendt julesang eller -salme ind i deres lydunivers. De fire fortolkninger er deres og vores adventsgaver til jer. Vi har talt med forsanger og videomager i Spillemændene, Nicolai Elsberg, om deres bidrag til projektet.

 

Spillemændene har været godt rundt i afkrogene af julesangtraditionen for at hente inspiration til “Julemandens Død”. Om det endelige resultat kan beskrives som en fortolkning af en kendt julesang – eller et bud på en ny alternativ en af slagsen, lader Nicolai være op til den enkelte lytter.

- Altså, man kan vel karakterisere sangen som en meget fri fortolkning af “Juletræet med sin pynt”, som så er blevet blandet med Red Warzawas “Julemandens selvmordsbrev” og Hans Adolph Brorsons julesalme “Halleluja! jeg har min Jesus fundet”. Men det er vel i sidste ende op til de ører, som lytter, vurderer Nicolai

Listen over inspirationer er lang. Den danner et sandt spejlkabinet af forvredne fragmenter fra julesalmer og andre sange, som Spillemændene lader deres julesangsfortolkning træde ind i. Brudstykker af Cocteau Twins’ “Frosty the Snowman”, Hot Chip’s “Don’t Dance” og David Bowie’s “Criminal World” indgår også som inspirationer til enten tekst eller musik.


Den barnlige realisme møder surrealismen

Spillemændene har brugt arbejdet med “Julemandens Død” til at videreudvikle det visuelle univers, som allerede er en fast ledsager til de fleste af deres sange.

- Vi henter jo ikke kun inspiration til Spillemændenes sange fra musikkens verden. Vi er også meget inspireret af film og billedkunst, og arbejdet med “Julemandens Død” har givet os en mulighed for at dykke dybere ned i, hvordan “det visuelle spillemandsunivers” kan tage sig ud, siger Nicolai

Nicolai fremhæver især muligheden for at få billederne i videoen til at kommentere på sangteksterne, som spiller en hel centralt og særegen rolle for Spillemændenes musik.

- Thorbjørns tekster (Spillemændenes sangskriver) kredser ofte omkring et velkendt univers af barnlig realisme, som han så tilføjer noget ukendt og surrealistisk, der bryder med den velkendte ramme. I videoen til “Julemandens Død” havde vi lyst til at undersøge den klassiske ramme for en “julekalender-på-Tv2-i-00erne”, som så bliver forvredet i vores video. I slutningen af videoen sker der et brud med den velkendte ramme – børnene bliver onde, de reclaimer julen og tager den tilbage til det, den oprindeligt var – en hedensk ceremoni, fortæller Nicolai


Lyd og billede

Ligesom de andre bands i SPOTs adventskalender har Spillemændene måttet arbejde med tidspres. For deres vedkommende har det resulteret i nye overvejelser omkring forholdet mellem deres sange og videoerne.

- Vi har heldigvis formået at bruge tidspresset konstruktivt. Vi indspillede faktisk videoen samtidig med, at vi indspillede sangen. Det var vi simpelthen nødt til, og det betød faktisk, at videoen kom til at påvirke, hvordan sangen kom til at lyde. Vi blev nødt til at tilføje længere instrumentale passager i sangen, for at få plads til at vise de scener, som vi havde forestillet os, fortæller Nicolai.

- Vi overvejer faktisk fremover, at arbejde med videoer meget tidligere i den kreative proces. Det tilføjer ligesom et ekstra lag til Spillemændenes univers, fortæller Nicolai.


Koncerten på SPOT og fremtiden

2012 har været et meget givende år for Spillemændene. Deres koncert på årets SPOT Festival sikrede dem efterfølgende et job på Roskilde Festival, deres ep “Spillemandsbogen” og deres koncerter har fået meget omtale i medierne, og i øjeblikket arbejder de på deres debutalbum, som bliver udgivet til foråret.

- Koncerten på SPOT Festival har betydet utroligt meget for os – både for bandet og for os alle personligt. Koncerten gav os adgang til Roskilde Festival, og vi vakte interesse hos forskellige pladeselskaber. Men det vi husker mest er SPOT-publikummet. Publikummet på SPOT Festival er altså noget helt særligt at spille for. Alle er ekstremt veloplagte; man kan mærke, at de lytter til koncerten på en hel anden måde. Og det giver en helt speciel og unik energi mellem band og publikum, som jeg stadig tydelig kan huske, fortæller Nicolai.

I forbindelse med udgivelsen af deres første album til foråret, arbejder Spillemændene hårdt på at komme så meget rundt i landet som muligt. “Julemandens Død” kan desuden stemmes ind på Det Elektriske Barometer fra i dag, så måske har Danmark et nyt alternativt julehit på vej.

 

 

“Julemandens Død” er løst baseret på:
Red Warszawa: “Julemandens selvmordsbrev”, Mogens Lorentzen & Egil Harder: “Juletræet med sin pynt”, Hans Adolph Brorson: “Hallelujah! jeg har min Jesus fundet”, Hot Chip: “Don’t Dance”,  julekalenderen “Jul i Valhal” og andre virkelige hændelser

Video:
Nicolai Elsberg
Jazbo Von Magius Gross