Busfulde af internationale musikfolk til SPOT
Henrik FriisMens de sidste tilmeldinger og akkrediteringer stadig tikker ind hos SPOT-sekretariatet, kan festivalen allerede nu slå fast, at den stadig har bevaret sin tiltrækningskraft i forhold til den internationale musikbranche.
Specielt fra torsdag 2. maj vil det kunne mærkes, hvor alene tre busfulde med branche- og mediefolk med udgangspunkt i Köln, Berlin og Benelux-området – alle via Hstarter tidlig morgen mod nord og ender med af sætte 3 x 45 internationale musikelskere af i det centrale Aarhus, samtidig med at et endnu større antal gæster flyves ind, eller selv kommer til fra øvrige destinationer til de to dages musik.
I alt bliver der over 300 internationale gæster fra op mod 20 lande på SPOT Festival 2013, som skal opleve de mere end 120 acts og networke med deres ca. 700 danske kolleger.
Tysk majoritet
En meget stor del af de udenlandske gæster – op mod 150 – kommer fra Tyskland, og det er helt i tråd med SPOT Festivalens og MXDs specialfokus i disse år på den store nabo mod syd, der ikke bare er verdens fjerdestørste musikmarked, men som også er meget glad for dansk musik. Bare spørg Medina, Volbeat, Aura, Lukas Graham, Tina Dickow etc. etc.
Af gæster fra Tyskland skal nævnes de væsentlige koncertagenturer; Karsten Jahnke Konzertdirektion, FKP Skorpio (står bl.a. for program til kæmpefestivaler som Hurricane og Southside), A.S.S. Concerts & Promotion, Target Concerts, Herbert Grönemeyers kunstnerisk højprofilerede Grönland Records, sync-selskabet Heardis (kombinerer lifestyle og musik – stod bag Kasper Bjørke og Hugo Boss-linket), showcasefestivaler som Reeperbahn, c/o POP og Berlin Music Week, samt musikpublisheren Freibank Music etc. etc.
På mediesiden dækker Tysklands største musikmagasin, Intro, begivenheden med tre medarbejdere – skarpt forfulgt af deres konkurrent, Visions. Den nær-legendariske radiojournalist, Klaus Fiehe, dækker SPOT for Eins Live i Köln/WDR, mens NDR, og Tysklands største musikbranchemagasin, MusicWoche, kommer til sammen med stærke blogs og et stort landskab af college-radioer, som i den grad er væsentlige for at få den nye danske musik i spil i Tyskland.
Stærke briter
Fra det engelske marked kommer der også stærke spillere i år. Musikskribenten og forfatteren Neil McCormick fra The Daily Telegraph dukker op sammen med skribenter fra The Independent, Mojo Magazine, Clash Magazine, The Line Of Best Fit m.v. Et af musikverdens, gennem mange år, hotteste labels, 4AD, sender en repræsentant fra England og Jon Dunn, (tidl. Vice President of Promotions, Live Nation UK) kommer med sit nye selskab Parallel Lines Promotions, lige som Mark Ngui, agenten for Bruno Mars fra det verdensomspændende bookingbureau CAA´s London afdeling er til stede.
Øvrige Europa godt repræsenteret
Den hollandske repræsentation vokser til over 20 med bl.a. festivalerne Eurosonic, Appelpop og Best Kept Secret, samt det store agency Friendly Fire og det Gaffa-lignende magasin Oor m.v.
En 10 m/k stor fransk delegation fra bl.a. festivaler som Europavox og et medie som Tsugi Magazine besøger desuden Aarhus. Det samme gælder Østrig (nationale medier som radiostationen FM4, 360 graders selskabet Ink), Spanien (nationalradiostationen, Radio 3, og landets næststørste dagblad, El Mundo), Rusland (MIGZ Festival), Belgien (Knack Fokus-magasinet), Schweiz (DRS Virus – højt rangeret radiostation). Derudover kommer over 35 repræsentanter fra medier og branche fra vores norske og svenske broderlande.
Officiel modtagelse
Så, jo, der skal nok blive høj international musikstemning i det aarhusianske, hvor den første officielle samling bliver, når borgmester Jacob Bundsgaard byder velkommen til de internationale gæster på Aarhus Rådhus fredag 3. maj om formiddagen.
Som sædvanlig vil SPOT Festivalens og MXDs medarbejdere servicere de internationale gæster bedst muligt under opholdet med henblik på, at de får oplevet så meget dansk/nordisk musik som muligt, og får etablereret de relevante networking-kontakter.