spot_2013_Interactive_650px_DA

Det skal være sjovt

Steffan Lykke og Jon Hededal

Torsdag morgen klokken ni emmede Godsbanen af liv, da Shareplay og SPOT Festivalen afviklede SPOT Interactive på Åben Scene.

Godsbanen dannede torsdag rammen for SPOT Interactive,  der blev arrangeret af Shareplay og SPOT Festivalen. Overskriften for dagens konference var: ”Hvordan kan interaktive medieoplevelser designes og udvikles med nye målgrupper, nye branding muligheder og ny indtjening for øje?”

Blandt oplægsholderne var en række nyere medievirksomheder, både danske og udenlandske. Ballet blev åbnet af det vel nok største, Super Uber, der arbejder fra Rio de Janeiro, São Paulo og New York og skaber multimedieoplevelser og interaktive projekter, der alle befinder sig i krydsfeltet mellem kunst og teknologi. Under deres oplæg viste de klip fra nogle af deres projekter, der blandt andet indebar kæmpelærreder, der omfavner publikum, så oplevelsen med det viste på lærredet bliver mere intens. Et af de bedste eksempler var fra en koncert med pop-fænomenet Beyonce på FN’s Humanitarian Day.

Da Beyonce havde sunget sidste strofe, gik en række danske medievirksomheder på scenen med korte oplæg om, hvad deres respektive firmaer arbejder med. Et lidt uortodoks oplæg blev lavet af firmaet Kong Orange, der står bag spillet ‘Let’s Dance, a Casual Game About Death’. Her blev ordene udeladt – mens musikken kom i fokus. Til et slideshow, som forklarede frembringelsen og essensen af spillet, kreerede musikeren Anna Lidell elektronisk musik til. Det var samtidig en optakt til lørdagens gratise mix-up på Godsbanen, ‘LIVE Music for LIVE Gaming’, hvor Spejderrobot og Eberl24 vil optræde med livemusik, styret af publikum igennem Kong Oranges spil om dansen og døden.

Efter frokostpausen viste englænderen Jack Hornet fra Frukt og danske Per Pedersen fra Grey gode eksempler på marketing, hvor brugeren spiller en central. Efter så forskellige samarbejder som David Bowie og mobilfirmaet Nokia til luftrenserne Gennem så forskellige eksempler som David Bowies udvælgelse af musik til Nokias musikprogram, til luftrenserfirmaets Febreze’s samarbejde med det Aserbajdsjanske brydehold.

Variationen i oplæggene var stor, men et budskab havde de alle tilfælles. Arbejdet med mediet skal være sjovt.

Det var første år SPOT Interactive løb af stablen.