Branchefolk til SPOT-bands: Sådan får I succes
Anders Malling BeckSPOT-bands og deres baglande fik nyttige før-festival-tip af erfarne managers ved møde på Koda. Og kom nu i gang med den twitter-profil og de gode pitch…
Både ører og blyanter var spidset, da Koda i mandags afholdt mini-seminar for musikere og bands, der skal spille på dette års SPOT Festival.
Under det to timer lange arrangement kunne de håbefulde SPOT-kunstnere og deres managere suge guldkorn til sig – og sparre med tre erfarne branchefolk.
Sarah Sølvsteen, Kristian Nyholm og Anders Meisner gav hver især deres kvalificerede bud på, hvordan man som musiker og band bedst muligt kan forberede sig til SPOT og optimere mulighederne, når det gælder om at netværke og skabe opmærksomhed omkring ens musik.
- Ikke alle bands er lige udadvendte og gode til at snakke. Derfor er det vigtigt, man får besluttet sig for, hvem i bandet der tager sig af møder og har rollen som talerør, lød et af rådene fra Kristian Nyholm, der ved siden af sit arbejde hos Fake Diamond Records også driver sit eget mangementselskab, hvor han blandt andet arbejder med Vinnie Who, Thomas Blachman og Laid Back.
Shots og skarphed
Kristian Nyholm lagde ikke skjul på, at det handler om at holde tungen lige munden, når først SPOT er sparket i gang og musikken spiller.
- Man skal være rigtig god til at drikke shots og være skarp under de her dage, pointerede han og tilføjede, at det er en klar fordel at føre noter over, hvilke branchefolk man taler med undervejs, og hvad samtalerne i stikord gik ud på. Det giver et godt overblik, og kan altid benyttes senere hen, hvis man skal maile nogle af de personer, man har talt med.
- På den måde kan man altid minde folk om, hvad man talte med dem om, og det efterlader altid et godt indtryk.
Oplægsholder Sarah Sølvsteen fra Scandinavian Manageent Booking, der har arbejdet med management for navne som Saybia og MØ bød ligeledes ind med et par gode tips til de, hvis ambitionerne rækker ud over landets grænser.
Hægt jer på tyskerne
- Hægt dig på de danske kollegaer, som har fundet vej til de markeder, du gerne vil ind på. Vil du til Tyskland, så tjek de personer ud, som arbejder med de bands og tag en snak med dem, sagde hun.
Som et andet godt tip til, hvordan man komme i kontakt med tyske branchefolk, foreslog den sidste af de tre oplægsholdere, Anders Meisner fra Music Export Denmark, at torsdag aften, dagen før SPOT, ofte er et særdeles glimrende tidspunkt for upcoming musikere og deres managere at være i byen i Aarhus. Ifølge Anders Meisner er mange af de tyske branchefolk nemlig ankommet til Aarhus samme dag, og typisk søger de mod byens barer og spillesteder.
Research på forhånd
Ifølge Meisner handler det derfor om at komme ud over stepperne og være opsøgende.
- Der er Ikke noget mærkeligt i at være åben og hilse. Fortæl dem, I taler med, hvor I spiller. Og spar promo-cd’en, brug soundcloud i stedet, forklarede han.
Anders Meisner opfordrede desuden de mange SPOT-musikere og deres managere til at lave lidt hjemmearbejde op til festivalen.
- Lav research på folk og agenter op til SPOT. Det er alfa omega. I skal ikke holde jer tilbage, sagde han.
De tre oplægsholdere lagde desuden vægt på, at det er en god ide at skærpe sin profil på sociale medier som Facebook og Twitter op til SPOT.
- Det på forhånd er en god idé at formulere ti skarpe linjer om, hvad man er for et slags ‘act’ på sin Facebookprofil – og gerne på engelsk, lød et af forslagene fra
Også Anders Meisner mente, at et ‘godt pitch’ på Facebookprofilen og Twitter kan være med til at skærpe interessen blandt branchefolk.
Twitter: Sådan gør du
- Opret en bruger på Twitter.com
- Du kan nu sende tweets ud. Du må kun skrive 140 anslag pr. tweet
- Søg efter @Spotfestival i søgefeltet i toppen og følg os
- Når du tweeter noget med relevans for SPOT, skriv da #SPOT13 og dit tweet vil blive synlig for alle, der følger hashtagget
Følg #SPOT13-hashtagget
- Søg efter #SPOT13 i søgefeltet i toppen
- Klik på tandhjulet i det hvidefelt nedenunder og tryk “save search”
- Nu får du hurtig adgang til #SPOT13-hashtagget, når du bevæger markøren over søgefeltet i toppen