Vind 50.000 kroner i Musikparlamentets innovationskonkurrence! Vinderen kåres på SPOT.

Kasper Rønberg Schultz

Tiderne hvor man slæbte soveposen med ned foran pladebiksen, så man dagen efter kunne være den første til at erhverve sig favoritbandets spritnye album er for længst ovre. Ligeledes er pladeforretningen heller ikke længere musikelskernes foretrukne sted at spendere time efter time for at finde nye juveler til pladesamlingen derhjemme. Komponisternes og musikforbrugernes betingelser har ændret sig gevaldigt i løbet af de senere år, og netop dette bliver der sat fokus på med Musikparlamentets innovationskonkurrence 2013 der udskrives i dag.


Fra komponist til forbruger på nye måder
Musikparlamentets innovationskonkurrence er en årligt tilbagevendende begivenhed, der hvert år bringer et nyt relevant fokus på banen, og i år er fjerde gang, konkurrencen finder sted. I år præsenteres konkurrencen, i samarbejde med DJBFA, under titlen ”Fra komponist til forbruger på nye måder”. Kort fortalt handler det om, hvordan vi får musikken fra komponisten og ud til forbrugeren på nye og værdiskabende måder. Konkurrencen udskrives den 19. februar og løber frem til slutningen af april.

Formålet med innovationskonkurrencen er at give en hjælpende hånd og et rygskub til en virksomhed, et projekt eller et koncept, der arbejder for at skabe en ny måde at få musikken ud til forbrugeren på. Derfor gives præmien på hele kr. 50.000 til det mest lovende bidrag, hvor pengene forventes at kunne arbejde videre.
Innovation og nytænkning på programmet

Musikparlamentets innovationskonkurrences målsætning er at sætte innovation og nytænkning på dagsordenen både i og udenfor musikken, og netop derfor har Musikparlamentet allieret sig med samarbejdspartnere og sponsorer fra både musik-­‐ og erhvervslivet. I år har fire musikere og komponister, i form af Pato Siebenhaar, Silas Bjerregaard, Søren Christensen og Anders Blichfeldt, kridtet ambassadørskoene til fordel for mere innovative strømme i musikbranchens værdikæde. Derudover bakkes konkurrencen også op af hovedsponsoren DJBFA og de øvrige sponsorer Jem & Fix, Koda Lund Elmer Sandager og SPOT Festival.

”Nye generationer af forbrugere og musikere kommer til med helt nye forventninger og vaner. Det er derfor vigtigere end nogensinde at være på forkant med udviklingen og omfavne de nye muligheder og tendenser, den bringer med sig”, siger Torben Eik, der er daglig leder af Musikparlamentet.

Musikparlamentets innovationskonkurrence giver bolden op og opfordrer alle til at tænke i anderledes baner og skabe nye og bæredygtige løsninger for forbrugeren -­‐ det kan være nye måder at lytte til musik på, nye måder at opdage musikken på eller måske endda helt nye forbrugskontekster musikken kan indgå i. Kun fantasien sætter grænser.

Vinderen kan, udover den fornemme præmie, se frem til at modtage sparring og hjælp til idéens videre udvikling, samt til at få besøg af Musikparlamentet hele to gange det efterfølgende år til opfølgning og dokumentation af forløbet. Så det er bare om at fatte tænkehatten og sparke de små grå i gang med at brainstorme og innovere derudaf.

FAKTA:
Innovationskonkurrencen udskrives i midten af februar og løber frem til slutningen af april. Vinderen kåres ved en officiel prisoverrækkelse på SPOT Festival i Aarhus i starten af maj. Buddene vurderes af et dommerpanel på 6-­‐8 medlemmer, der udpeges i samarbejde med sponsorer og samarbejdspartnere. Vinderne udvælges ud fra et prædefineret set af otte kriterier: produkt, forretningsmodel, unikhed, konkurrenceevne, markedsbehov, strategisk vision, team og udførsel. De tre højst placerede projekter inviteres til vinderceremonien, hvor alle resultaterne offentliggøres og præmien overrækkes.

http://www.innovationskonkurrence.dk/