Synd og Skam: Helt-nede-på-jorden kompromisløshed
Mik SteggerDet lyder sydende kompromisløst, når Synd og Skam folder sig ud. Folk med hang til forudsigelig fordeling af ørevenlige vers og omkvæd henover tre et halvt P3-minut vil med garanti føle sig udfordret af det unge kollektiv, hvis delvis improviserede numre fint kan nærme sig det dobbelte i spilletid. I forsanger Asger Hartvig Nielsens tekster får lyrisk/dyrisk stream-of-consciousness frit løb, og resten af bandet bakker ham op med rastløs støj spændt op mod skiftevis dvælende og drypvis instrumentering.
Percussionist mm. Holger, der deler efternavn og stamtræ med forsanger Asger, viser sig imidlertid at være en flink og høflig ung mand, da jeg taler med ham i telefonen. Mit håb om at få udstukket mission statements om oprør indefra mod det etablerede musikparnas ovenpå hjemførelsen af en prestigefyldt musikpris og en check på 10.000 kr. må jeg pakke sammen igen.
Der lefles ikke for mainstream-publikummet i jeres musik. Hvem spiller I egentlig for?
“Jeg tror vi mest af alt spiller for os selv. Det handler først og fremmest om, at vi skal kunne stå inde for det, vi gør – og derfor er vi nødt til at gøre det, vi selv synes er spændende. På den måde betyder det umiddelbart mindre, hvad folk siger til vores musik… men det er da dejligt, når de synes det er fedt.”
Og det er der jo faktisk en del der gør, blandt andet i pressen, og de danske musikanmeldere udråbte jer til årets håb ved uddelingen af Steppeulv-priserne tidligere i år. Hvordan føles det at være blevet anerkendt på den måde?
“At der er folk der synes, at man ligefrem er årets håb er da stort. Vi har i det store hele et godt forhold til musikpressen, og det er grundlæggende godt at nogen har et kritisk øje på det musik, der bliver lavet. Samtidig er det dog ikke sådan, at vi regner med at kommer til at ride på en succesbølge oven på kåringen. Synd og Skam vil altid handle om, hvad vi selv synes der er spændende at arbejde med.”
VI ER BLEVET VARMT MODTAGET
Det er vanskeligt at finde noget der minder om Synd og Skam på den danske musikscene. Stedvis drages der paralleller til Peter Laugesens samarbejde med aarhusianske Singvogel, ligesom Asger Hartvig Nielsens vokal har fået presse og musikbloggere til at hive sammenligninger med en Povl Dissing på sit ungdommeligt vildeste op af skuffen. En håndgribelig anerkendelse af et unikt udtryk kommer fra Roskilde Festival, der bookede bandet til sommerens udgave på baggrund af EP’en ‘Blafret ør af kjoler’ og et støt voksende ry, og Holger sidder i det hele taget tilbage med en fornemmelse af, at det danske musikmiljø fra provins til hovedstad gerne favner bandet.
Hvordan føler I jer hjemme på den danske musikscene?
“Vi udspringer af et musikkollektiv, der hedder Af Med Hovedet. Det startede op i Svendborg, men har nu base i København, da størstedelen af de medvirkende er flyttet dertil. Det er ikke fordi København er det eneste sted vi kunne høre til, men når basen nu er i hovedstaden er det fedt at vi kan lave ting sammen med navne derovre fra, f.eks. folk omkring [pladeselskabet] Yoyooyoy. Jeg synes i det hele taget vi er blevet varmt modtaget af alle mulige, som gerne vil arbejde med os.”
Nu skal i så spille på SPOT. Hvordan er det at skulle spille på en festival, der i stigende grad har fokus på købmandssiden af det danske musikliv?
“Vi er nok lidt splittede omkring det på grund af det med musikeksport og den kommercielle vinkel, som ikke siger os så meget. Til gengæld har jeg hørt at det er mange gode koncerter…”
Hvad skal der til for at du ser tilbage på jeres job på SPOT og tænker, at det var en succes?
“At vi spiller en god koncert, at folk er glade og at det er en fest.”
Det er helt nede på jorden?
“Ja, der er ikke så meget der…”
Læs mere om Synd og Skam her.