SPOTTwitter650

Skab pressedækning under #SPOT13

Twitterteam

Du kan være med til at skabe pressedækningen under SPOT Festivalen. Brug Twitter, Instagram og Vine med hashtagget #SPOT13. Læs her, hvordan du kommer i gang.

Mens SPOT Festival står på, syder og bobler det i musikkens undergrund. Hverken den mest garvede rotte i pladebranchen eller den hurtigste festivalgæst kan nå at fange de mere end 120 acts, der ruller over scenekanten på de to dage, festivalen varer. Og det er bare de officielle acts.

SPOT Festival har derfor igen i år faciliteret en digital sammenhængskraft gennem et samarbejde med studerende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og DR.

Omdrejningspunktet for hele projektet er Twitter – det sociale medie, hvor man på 140 tegn kan offentliggøre sin øjeblikkelige status for omverdenen

For SPOT Festival er målet at være med til at udvikle måden, festivaler dækkes  på, og SPOT Festival håber, at både de optrædende bands, festivaldeltagerne og folk fra branchen vil være med til at løfte udfordringen til alles fælles bedste.

Tweets, video og billeder skal blive til artikler

I stedet for at sende journalister i marken for at indsamle indtryk fra festivalen, ønsker SPOT Festival at få indtrykkene fra festivaldeltagerne selv. Det skal give en mere ægte og levende dækning af festivalen.

De ord, billeder og videoer, der strømmer ind via de sociale medier bliver udvalgt og omsat til artikler og koncertreportager, som publiceres på hjemmesiden dr.dk/kultur.

- I stedet for at lave traditionelle anmeldelser, som i bund og grund altid vil være en enkelt persons subjektive holdning, vil vi forsøge at samle hele publikums indtryk, for at give et mere retvisende billede af koncerterne, siger Anders Malling Beck, er en af tovholderne på projektet.

- Derfor opfordrer vi virkelig alle til at sætte deres præg på festivaldækningen ved at tweete løs, tage billeder og lægge dem på Twitter eller bruge Instagram, siger Christian Slot, der også er tovholder. Desuden kan man bruge videotjenesten Vine, der kan optage seks sekunders videosekvenser. Det virker dog kun til iPhone.

Foruden publikums indsendte indtryk, har SPOT Festival også lavet aftaler med omkring to håndfulde danske og udenlandske journalister og branchefolk, som har lovet at tweete løs fra festivalen.

Den Gamle By har i øvrigt søsat en kampagne, hvor de opfordrer publikummer og branchefolk til at tweete løs under festivalen.

 

Sådan gør du

Hvis du vil være med til, at skabe SPOT Festival-dækningen, så kan du komme i Twitter-skole her:

- Download en Twitter-app og opret en personlig konto.

- Søg på @spotfestival og tryk på ’Følg’ – nu får du alle nyheder og tweets fra SPOT Festival.

- Når du tweeter, kan du med # tilføje emneord – såkaldte hashtags – der gør dit tweet synligt for alle, der er interesseret i samme emneord.

- Hashtagget for SPOT Festival 2013 er #SPOT13. Brug det i dine tweets, så kan musikere, journalister og publikum følge med i, hvad du laver.

Instagram:

- Download Instagram til din smartphone og opret en personlig konto

- Søg på @spotfestival og tryk på ’Følg’ – nu får du alle billeder fra SPOT Festivals officielle konto

- Når du tager et billede og offentliggør det, kan du med # tilføje emneord – såkaldte hashtags – der gør dit billede synligt for alle, der er interesseret i samme emneord.

- Hashtagget for SPOT Festival 2013 er #SPOT13. Tilføj det til dine billeder, så kan musikere, journalister og publikum følge med i, hvad du laver.

Vine:

- Download Vine til din iPhone og opret en personlig konto

- Søg på @spotfestival og tryk på ’Følg’ – nu får du alle Vines fra SPOT Festivals officielle konto

- Du laver en video ved at trykke på skærmen. Når du giver slip, stopper optagelsen, trykker du igen, fortsætter den. Den kan maksimalt være seks sekunder lang.

- Når du laver en Vine og offentliggør den, kan du med # tilføje emneord – såkaldte hashtags – der gør din video synlig for alle, der søger på samme emneord.

- Hashtagget for SPOT Festival 2013 er #SPOT13. Tilføj det til dine billeder, så kan musikere, journalister og publikum følge med i, hvad du laver.