Plads til begejstring
Anders JørgensenSPOT Festivals leder Gunnar Madsen taler med tilfredshed om festival nummer 19 i rækken. En udgave, hvor der har været god plads til begejstring for de over 100 koncerter og andre musikindsatser
Der har været påfaldende god plads til at bevæge sig rundt på årets udgave af Spot Festival. Så meget, at man næsten kunne komme i tvivl om, hvorvidt der er noget at skrive hjem om med billetsalget.
Meldingen fra festivalens leder Gunnar Madsen er, at der fredag aften manglede at blive solgt 450 billetter for at nå udsolgt med 3.800 gæster på festivalområdet. Iblandet med cirka 1.000 personer fra musikbranchen er der omkring 4.500 musikelskende mennesker at finde i det forgrenede system af scener og sale og steder, der udgør Danmarks mest markante talent-spotting musikfestival.
- Udsolgt er lig med break even i år, så vi lander lidt under. Men det kan vi godt leve med. Det har været en rigtig god festival i år. Jeg har selv kun fået positiv feedback fra især branchefolk.
Det betyder meget for alle de ansatte og frivillige, der har brugt mange måneder på at gøre det her muligt, at gæsterne er glade, siger Gunnar Madsen.
Undgået de urimelige kødannelser i år
Sidste år gav det problemer med pladsen, at festivalen blev centret omkring mange mindre scener i det spændende Godsbane-miljø. De førte til uheldige og uhensigtsmæssige kødannelser for mange steder, så det kom til forstyrre oplevelsen for gæster og branchefolk.
Det skal Gunnar Madsen være den første til at medgive.
- Vi lytter til den kritik, vi får og har valgt at lave det på en helt anden måde i år og sælge samme antal billetter som sidste år. Vi ved ikke, om 3.800 er det maksimale billettal for Spot Festival, men det har fungeret rigtigt godt og været nemt for folk at komme til og fra scenerne. Vi har undgået de urimelige kødannelser. Der har været god balance på kvadratmeterne, siger Gunnar Madsen.
Efterretningerne siger, at der har været helt få koncerter i år, hvor der ikke var plads til alle fra starten af ved scenerne.
Gunnar Madsen påpeger, at hvis det kun var kommercielle hensyn, der dominerede beslutningerne, kunne der sagtens være solgt et par tusinde flere billetter. De umiddelbare overvejelser går på, om der måske kan sælges op til 4.500 billetter næste år. Musikprogrammet kan sagtens bære det, og der er rigelig plads til begejstring i det særlige SPOT-setup, som forvandler musikhus-området til en pulserende basar for ny og lovende musik fra mange genrer.
- Jeg fremhæver aldrig det enkelte orkester, men jeg ved, at der en del, der er på vej til aftaler om at spille live i udlandet og andre forhandler om publishing- og managementkontrakter. Sådan er det hvert år på festivalen, og sådan er det også i år, siger Gunnar Madsen.
Film og Interactive fortsætter
SPOT Festival har reelt varet fire dage i år og budt på nye samarbejder med andre kreative miljøer omkring fremvisninger i Øst for Paradis og SPOT Interactive konferencer og workshops i samarbejde med Shareplay og Filmby Aarhus.
- Det har fungeret godt med de nye tiltag sammen med andre kreative miljøer, og det vil vi gerne arbejde videre med i de kommende år. Vi skal finde ud af, hvordan vores verdener mødes og overveje, om det er godt at sprede aktiviteterne over fire dage, og om det er belastende for publikum. Omvendt er der så meget musik på programmet fredag og lørdag, at der måske ikke er plads til så mange andre indslag, siger Gunnar Madsen.
Så blev der lige opført Mahler i Symfonisk sal
I den mere pudsige ende af årets afvikling, sprang det i øjnene, at der både var klassiske opførelser af Mahlers klassiske symfonier, fredag og lørdag i Symfonisk sal i musikhuset. Det betød, at der skete et antropologisk interessant møde mellem musikhusets modne klassiske publikum og så det vildvoksende SPOT-publikum i en fløj af musikhuset. Hvem, der kiggede mest på hvem, er ikke sådan lige at afgøre, men det så ud til at foregå i god ro og orden.
- Jeg har ikke hørt noget fra officiel kant omkring det, men jeg tror, det foregik uden problemer. Vi tog kontakt til symfoniorkestret i god tid i foråret, så de kunne sende direct mails til deres publikum, at der ville være SPOT Festival, når de kom til koncert. Men der er sikkert nogle af dem, der har fået sig en overraskelse, siger Gunnar Madsen, der ikke manglede scenen i sin spilleplan.
Det samme siger han om Ridehuset, der denne weekend har stået model til en erotikmesse.
- Vi har sagt til folk, at man kun kan bruge det som undskyldning én gang, at gå derover og sige, at man er gået forkert. Anden gang går den ikke længere, siger Gunnar Madsen med et begejstret smil og lidt sand i øjnene.