Ny filmfestival og interactive conference i forbindelse med SPOT

Henrik Friis
Grandma Lo-Fi - del af film-programmet.

Grandma Lo-Fi blæser musikalske stjernefrø som del af film-programmet.

SPOT MUSIC, FILM & INTERACTIVE: Med målsætningen om at skabe Nordens stærkeste og mest markante festival med fokus på musik, film og interactive går Filmby Aarhus, Shareplay og Promus i samarbejde med SPOT Festival. Helt i SPOTs ånd er fokus i det nye tiltag skarpt rettet mod det nordiske, talentmassen samt tværgående samarbejder, der kan udvikle nye værdier – og skabe vækst og omsætning.

”Dette nye SPOT-samarbejde på tværs af brancher, kompetencer og interessenter vil give mere oplevelses-værdi for SPOT-gæsterne. Men det skal i lige så høj grad bidrage til at skabe nye produkter, nye serviceydelser og inspirere til nye samarbejdskonstellationer til gavn for de respektive brancher. Vi ønsker i fællesskab at udfordre det eksisterende”.

Udtalelsen kommer fra SPOT Festival, Aarhus Filmby, Shareplay og Promus i forbindelse med det nye samarbejde:

For SPOT er musik. Men også meget mere. Efter tilløb på de seneste festivaler bliver førsteudgaven af det nye samarbejde SPOT Music, Film & Interactive en realitet under den kommende SPOT Festival i maj i Aarhus. Det sker med:

+ SPOT Film: To-dages film-festival 1.-2. maj arrangeret af Filmby Aarhus i samarbejde med Øst For Paradis, som også er rammen. Det er film skabt af en række nyere nordiske talenter og filmskabere – i et program med stærk publikumsappel. Herudover afvikles masterclasses m.v.

+ SPOT Interactive: 2. maj afvikler Shareplay ‘SPOT Interactive Conference’ på Godsbanen, som med nytænkende danske og internationale oplægsholdere vil sætte fokus på, hvordan du med interaktive medieoplevelser kan nå nye målgrupper og etablere nye indtjeningsmuligheder m.v.

+ Og så er der SPOT Music: SPOTs store musikprogram 3.-4. maj i det centrale Aarhus, som kommer til at præsentere adskillige genrekrydsende projekter, vægtige seminarer – bl.a. stort publisher-seminar arrangeret af Promus – ud over de over 100 koncerter med, fortrinsvis, nyere danske og nordiske navne.

For alle tre dele gælder det, at fokus vil være rettet mod det nordiske, på talenterne og på at skabe nyt – såvel i udtryk som hvad afsætning angår. Hvilket igen lover godt for publikums mulige oplevelser og ekstra gevinst ved det nye samarbejde.

Årlig musik, film og interactive festival

SPOT Music, Film & Interactive er dybest set en naturlig udvikling af SPOT Festivalen. Målsætningen om årligt at skabe Nordens stærkeste og mest markante festival for de tre områder bygger på det faktum at musikken, filmen og den interaktive verden for længst har gennembrudt genrerammerne og samarbejder med hinanden i alle mulige konstellationer. Film og spil bruger musik. Musikken bruger visuals, animationer etc. Musikere, filmfolk, medier, designere, reklameverdenen og publikum tager internettet i brug og på tværs af det hele opstår nye interaktionsformer.

På samarbejdets vegne siger SPOT Festivalens leder Gunnar K. Madsen:
- Det er ikke i morgen, men NU Aarhus må melde sig ind i kampen om at blive én af fremtidens betydende byer i Europa! Som eksponent for evnen til at skabe vækst. Som mødested for viden og innovation. De konkrete målsætninger er mange – men kursen er fælles: Musik, film og interaktive medier er kulturelle og erhvervsmæssige søskende. Vi skal ikke opfinde nye modeord – men vise og styrke den konkrete virkelighed og skabe plads for talent og kompetence, siger Gunnar Madsen.

 

De Sorte Skole - 3-dobbelt-koncert på SPOTs musikdel.

De Sorte Skole – 3 koncerter på SPOTs musikdel.

De tre brancher har i dag så mange fælles berøringsflader, at det ligger lige for at samle kompetencerne, ressourcerne og de tres store netværk. Alt sammen for at afsøge det potentiale, der ligger i at bruge de samlede kræfter for at skabe nye muligheder for aktørerne – og dermed nye oplevelser for brugerne og publikum.

Til formidlingen af dette spiller det en væsentlig rolle, at SPOT Festival via snart 20 års erfaring allerede har bevågenhed fra både dansk og international branche samt publikum, og derfor fremstår som et vigtigt springbræt, som SPOT Music, Film & Interactive kan bygge videre på.

Mere info om de tre spor:
En del af de nye tiltag – bl.a. SPOT Film – vil faktisk kunne opleves kvit og frit i 2013, hvis man i forvejen har SPOT-billet. Andet er mere brancherelateret og kræver betaling. Læs mere om SPOT Music, Film & Interactive nedenfor – et program som i øvrigt fortsat er under udarbejdelse.

- – -

SPOT MUSIC, FILM & INTERACTIVE

spot_2013_Film_650px_DA

Om SPOT Film:
SPOT Film er de nye, nordiske talenters festival. De bedste film af de største nye talenter er i fokus i et program sammensat med en stærk publikumsappel.
De stærke nye stemmer og krydsfeltet mellem musik og film vil især være i fokus i år – i et program, der viser film med afsæt i bl.a. den svenske musikscene, en glemt islandsk lofi-musiker og dansk undergrunds-hiphop. I hovedprogrammet vil SPOT-publikummet som de første få mulighed for at se nogle af de nye, nordiske spillefilm – selvfølgelig med instruktørbesøg. Og så er der stadig plads til en række helt særlige filmoverraskelser, som vil blive annonceret med det færdige program.

SPOT Film vil også indeholde masterclasses med navne, som du med stor sikkerhed vil høre meget mere til i morgendagens filmproduktion.

- Med denne nye film-profil indenfor SPOT-universet satser vi på at give publikum unikke oplevelser som viser, at musik og film hænger uløseligt sammen. At filmtalentet i de nordiske lande er noget af det bedste, der findes på verdensscenen, og ikke mindst at musikere, filmskabere og publikum nu for første gang i Danmark får en fantastisk oplevelse, der giver lyst til meget mere nordisk resten af året”, siger Filmby Aarhus’ direktør Carsten Holst om det nye initiativ.

Læs om programmet for SPOT Film her.

SPOT Film har fri adgang – efter først-til-mølle-princippet – for gæster med SPOT Festival-billet, og løber af stablen onsdag 1. maj og torsdag 2. maj i Øst for Paradis. Desuden arbejdes der pt. på yderligere indslag. Opdateringer vil fremgå af spotfestival.dk så snart de foreligger.

spot_2013_Interactive_650px_DA

Om SPOT Interactive:
2. maj 2013 afvikler Shareplay ‘SPOT Interactive Conference’ på Godsbanen i Aarhus. Her vil Shareplay give inspiration til, hvordan interaktive medieoplevelser kan designes og udvikles med nye målgrupper, ny indtjening, nye brandingmuligheder og nye services for øje.

Branded content, content marketing og audience engagement er alle områder, der vil blive berørt af internationale og nationale talere – lige såvel som vi vil få et kig ned i maskinrummet på en række innovative interaktive projekter, der er under udvikling.

Shareplay Manager, Kristian Bang Nørgaard, udtaler:
- Ønsker du at nå dit publikum og give dem en god oplevelse, er det vigtigt, du sætter publikum i centrum ved at skabe et stærkt engagement og tilhørsforhold til brugerne. Det gælder både for musikere, filmskabere, spilproducenter og enhver der beskæftiger sig med marketing. Interaktive greb og elementer er essentielle, hvis du ønsker at aktivere en given målgruppe og tjene penge herpå. Derfor giver det rigtig god mening, at vi i år er med på SPOT Festivalen med en konference, der har fokus på netop det interaktive element, og vi glæder os til at give alle interesserede en rigtig god oplevelse.

Læs om programmet for SPOT Intertactive her.

‘SPOT Interactive Conference’ på Godsbanen torsdag 2. maj er et særskilt arrangement. Billetter kan købes her:

spot_2013_Music_650px_DA

Om SPOT Music:

Selve SPOT Festivalen afvikles 3.-4. maj med over 100 officielle koncerter i Musikhuset Aarhus, Scandinavian Congress Center, spillestederne VoxHall, Atlas og Radar – lige fra store projekter som Den Sorte Skoles 3-dobbelte musikalske lektion over MØ, When Saints Go Machine og Turboweekend til helt nyudklækkede musikalske udbrud som Synd og Skam. Men også med projekter der leger med genrerne: klassisk/elektronisk, mode/musik, film/musik m.v. Foruden et væld af forskellige skæve tiltag med musikalsk islæt, der vil få området omkring Godsbanen til at syde med aktivitet.

Det er med bevidstheden om musikalske oplevelser på alle hylder, at tusindvis af tilskuere og musik-fans hvert år kommer til SPOT – lige som over 1000 medie- og branchefolk tiltrækkes, blandt dem mange internationale (sidste år over 300).

De sidste drages også af det omfangsrige seminar-program arrangeret af SPOT og diverse andre samarbejdspartnere, som belyser musikkens problematikker og muligheder. Herunder præsenterer Promus to indslag med netop det tværgående felt mellem musik, film og tidens nye interaktionsformer som fokusområde. Begge dele i Promus’ lokaler på Vester Allé 15. Læs mere her.

Både musik- og seminar-program til SPOT Festivalen er forsat under udarbejdelse.

Læs om programmet for SPOT Music her.

SPOTs musikalske del foregår 3.-4- maj i Musikhuset Aarhus, Scandinavian Congress Center, på Godsbanen samt spillestederne VoxHall, Atlas, Radar. Følg med i de fortsatte program-udvidelser her på sitet. Billetter kan købes her.

Logoer