Hifiklubben3_650

Fotograf: Kim Daugaard

Helgener på Hi-Fi

Anders Jørgensen

Fremførelsen af musikken på diverse maskiner og teknologier spiller sin egen vigtige rolle i musikkens fødekæde. Det blev der sat særlig fokus på ved afspilningen af When Saint Go Machines nye album på et 200.000 kroners-stereoanlæg for en lille interesseret flok lørdag eftermiddag

- Vi kan nærmest ikke høre de samme frekvenser i studiet, og mit anlæg derhjemme kan slet ikke få det frem, siger Silas fra When Saints Go Machine til deltagerne i den specielle lydsession, der undspiller sig lørdag eftermiddag på SPOT Festival afstedkommet af et samarbejde mellem Hi-Fi- Klubben, Steinway Lyngdorf, musik marketing-virksomheden Volume og så orkestret og Carsten Holm fra DR, der binder oplevelsen sammen.

Silas er begejstret over for første gang at høre sin og bandets helt nye musik på det sofistikerede stereoanlæg, der er bragt til huse for at slå et slag for den lydkvalitet, der lider under, at mange af os hører musik i bilradioen og på iPad- og iPod-højttalere i dag.

- Det, vi grundlæggende gerne vil fortælle med det her koncept, er, at os, der laver de maskiner musikken bliver afspillet på, er en del af hele musikkens fødekæde, og vi vil gerne vise, hvordan det lyder, når det er af særlig høj kvalitet, siger Martin Schou fra Hi-Fi Klubben.

Kalibreringen er det særlige
S15-systemet, der er sat op i Musikhusets VIP-rum, koster samlet omkring 200.000 kroner at anskaffe sig og der er formodentlig kun solgt et af dem i Skandinavien. Måske to. Det består kort fortalt af en adskilte bas- og diskant 4 ohms-højtalere, en stereoprocessor, tre 400 watts-forstærkere og fire woofere. Udover det er dyrt isenkram er det unikke i forhold til andre high-end stereoanlæg, at systemet kan kalibrere lyden i forhold til det rum, musikken skal afspilles i = måle energien i rummet og regne ud, hvordan lyden kommer til at gøre sig bedst på arealet.

Det er Steinway Lyngdorf/SL Audio A/S, der har udviklet S15-systemet.

- Det er ganske forfærdeligt, hvordan meget musik bliver produceret i dag. Det bliver komprimeret så meget, at det passer til at blive afspillet i en bilradio eller på højtalere, som passer til vores telefoner og computere. Det går udover dynamikområdet i lyden, siger Henrik Green Mortensen fra Steinway Lyngdorf med tydelig beklagelse.

En skøn oplevelse
Alt det var glemt ved lytteoplevelsen lørdag eftermiddag. Den udspillede som en skøn lille oplevelse for 40 mennesker, der udover alle disse frekvenser og lag af lyd også tog form af et interview med bandet om, hvordan de sang for sang har arbejdet med at lave deres album gennem halvandet år. Lidt ligesom at være til forfatteroplæsning og få lov at udspørge forfatteren bagefter ned i detaljerne af skabelsesprocessen i en overskuelig forsamling.

I sig selv en interessant form for samvær tilsat dette dyre S15-vidunder, som tydeligvis gav en dejlig dag til de fire medlemmer af When Saints Go Machine.

Aktørerne bag eventen har tænkt sig at gå i krig for lyden, der hvor musikken spilles i store bunker. Første gang var på Ideal Bar, Vega i november med Efterklang. Anden gang var lørdag på SPOT Festival og næste gang er med det svenske hip hop-band Looptroppers til Öresundsfestival i weekenden 10-11.maj.

Hvis du er blevet nysgerrig efter at få oplevelsen, så står systemet ugen ud hos Hi-Fi Klubben i Nørregade i Aarhus.