_MG_5342

(FOTO: MICHAEL ERSTED)

Bag om SPOT-åbningen: Den Sorte Skole på landets ældste købstadsteater

Daniel Lindberg Heydorn

En dyb basdrone rungede i teatersalen som et dystert startskud for weekendens festligheder, i minutterne før Den Sorte Skole åbnede det musikalske afsnit af årets udvidede SPOT-festival. Med Danmarks ældste købstadsteater som rammen blev det en kontrastfyldt affære, men det er hverken første eller sidste gang, Den Gamle By præsenterer musikalske arrangementer. 

Læs også vores Twitter-holds reportage fra aftenen.

Den Sorte Skoles koncert sent torsdag aften markerer dog et markant brud med byens hidtidige musikalske fokus. Som oftest har de musikalske islæt taget udgangspunkt i museumsbyens historiske fremstilling af forskellige perioder, fortæller Martin Brandt Djupdræt, som har været en af drivkræfterne bag samarbejdet med SPOT. Fra promenade-koncerter til elektriske udskejelser med Skousen og Ingeman har Den Gamle By bevæget sig mod den moderne opvisning i musikhistorisk miskmask, de små 200 hundrede publikummer i aftes var vidne til. I modsætning til tidligere flyver der ikke vinylplader gennem luften, da gruppen i stedet anvender laptops og andet elektronisk udstyr i samspil med det centrale instrument – pladespilleren.

Samarbejdet med SPOT udspringer af Den Gamle Bys øgede fokus på musiklivet i Aarhus og den talentmasse, byen rummer. Udover åbningskoncerten kommer det til udtryk i et udstillingsprojekt, hvor festivalen skal dokumenteres indefra gennem de deltagendes egne oplevelser.

”Det er det, vi håber folk vil hjælpe med. Det er helt simpelt: man tager et billede, skriver hvem man er sammen med, hvad man laver, og hvorfor det er fedt”. Hash-tagger man derefter sit billede ”SPOT13,” vil det komme i betragtning til Den Gamles Bys udstilling til næste år, som for eftertiden vil blive bevaret som musikalsk tidsbillede på Aarhus i 2013, forklarer Martin Djupdræt.

_MG_5311

Anakronismer er der også nok af, når Den Sorte Skole spiller koncert. Som de for nyligt fortalte SPOTs skribent, var en del af målet med den nyeste lektion at rumme en så bred repræsentation af musikhistorien som muligt. Og i aftes var de både tidslige og genremæssige favntag tydelige. Skolens lektioner har på nyeste udspil udviklet sig i en mere atmosfærisk og stemningsfuld retning, hvor der graves dybt i eksotiske musikkulturer, før endnu et bastungt beat sætter fundene i moderne relief.

At koncerten på Helsingør Teater netop blev med Den Sorte Skole vakte begejstring i Den Gamle By. Gruppen har tilhængere i museumsledelsen og udgør samtidigt en parallel til museumsbyens eget arbejde.

”Vi laver jo egentlig også en form for mash-up af fortiden, hvor forskellige brudstykker sættes sammen. Vores by skal være et kondensat af en tidsperiode, hvor de forskellige aktører på en måde svarer til Den Sorte Skoles beats. Lige nu er det med udstillingen ”Beat,” hvor 1970’erne blandt andet dokumenteres gennem fotografen Jørgen Angels billeder af den tids rockmusikere.”

“Til phantasiens moroe” står det med store guldbogstaver højt over teaterscenen. Og den hårfine linje mellem at pirre og frustrere fantasien virkede Den Sorte Skole også til at have for øje. Publikum blev involveret gennem effektfulde visuals og de to dj’s scenevante optræden og udfordret gennem det virvar af jazzhorn, tribaltrommer og ikke-vestlig folkemusik , der lød fra de snurrende stålhjul. Med den første ud af tre koncerter med dj-gruppen blev SPOT-festivalen på utraditionel, men behørig vis skudt i gang.

Den Sorte Skole spiller Q&A-koncert i dag kl. 19 på Åben Scene og et stort visuelt show lørdag kl. 19 i Store Sal.